fredag den 16. december 2016

Barndomsminder og julekonfekt


Jeg går nærmest helt i selvsving og har virkelig svært ved at løsrive mig, når jeg besøger Købmands-museet på Egeskov slot. Mine forældre havde en lille købmandsforretning, så det vælter frem med dejlige barndomsminder, når jeg ser de gamle varer, købmandsdiske, vægte, skilte og så videre. Ganske vist er der en del af tingene, som er ældre end det vi handlede med i butikken, men langt de fleste ting på museet kan jeg huske fra min tidlige barndom.

Det var selvfølgelig skolen, der kom i første række, da mine brødre og jeg var børn, men vi er opdraget til at give en hånd med, og mine forældre satte stor pris på, at vi bidrog med dét vi hver især kunne.

Var der noget jeg var ekstremt dygtig til - hvis jeg selv skal sige det - så var det at veje julekonfekt af, og det foregik  på en vægt præcis magen til den på billedet ovenfor, dog med små lodder i stedet for saltbøsser *smiler*

Konfekten blev leveret i kasser og blev vejet af i små cellofan poser med 100 gram i hver, og lukket med en clips. Jeg har prøvet af finde de samme slags konfekt, som vi spiste dengang, det er ikke lykkedes helt, men her er i hvert fald nogen af dem:


1. Romtoppe. 2. Chokoladeknapper. 3. Flæsk. 4. Pebermyntepleskner og 5. Marcipansnitter. Det var det vi kaldte konfekten dengang.

Det foregik altid ude på lageret, som lå tæt på min fars kontor, så hver gang jeg hjalp - og han sad og ordnede regnskaber på sit kontor - stak han med jævne mellemrum hovedet ud af døren og sagde grinende: "Nu skal du jo huske at fløjte" eller "jeg synes ikke jeg kan høre du fløjter" (underforstået: spise nu ikke for meget af konfekten) for der røg da af og til et eller to stykke indenbords *smiler*

Ud over det lavede vi selv lidt marcipankonfekt og bagte småkager, men det generelle var, at vi ikke fik så store mængder af de søde sager dengang. Sådan var det dengang. Under normale omstændigheder fik vi også kun sodavand ved festlige lejligheder, og det var en helt almindelig flaske med 0,33 liter, og kun én - med undtagelse af til Jul og Nytår, der måtte vi drikke alle dem vi kunne. Det kunne vores forældre jo sagtens sige, vel vidende, at vi højest kunne drikke 2 sodavand per mand. Jeg tvivler på, at børn nu til dags vil lade sig "spise af" med det, men vi var ovenud tilfredse og havde en fest *smiler*

Ingen kommentarer:

Send en kommentar