torsdag den 11. august 2016

Turen går til Mors......

Aargh..., så fik jeg lige fjumret så meget i det, at jeg fik slettet et tidligere indlæg fra min dejlige tur til Mors for 4 uger siden. Nå, men jeg prøver at rekonstruere indlægget, for det var sådan en hyggelig dag.

For første gang i mange år skulle jeg ud at rejse med tog. Jeg skulle besøge Claus og Maja i Nykøbing Mors, hvor de har lejet et hus i nogle måneder.
Første etape var togturen fra Esbjerg til Struer. Egentlig tager den kun et par timer, men føles meget længere, toget stopper nemlig ved hver eneste lille station på strækningen. 

Dejligt at "ramme" et tog, hvor internettet virker

Når jeg rejser med tog synes jeg det er lidt sjovt at betragte medpassagererne (diskret selvfølgelig).
Denne gang rejste jeg blandt andet sammen med en flok bagstive unge mennesker, der underholdt hinanden (og vi andre) med nattens oplevelser, en flok glade pensionister på lørdagsudflugt, et par forventningsfulde unge piger, der skulle på shoppetur i Holstebro og en venlig ung mand af anden etnisk herkomst, der uafbrudt talte i telefon fra Esbjerg til Struer - nogen har tilsyneladende meget at fortælle hinanden, og det er jo dejligt.

Vel ankommet til Struer skulle jeg have 40 minutter slået ihjel før det næste tog gik til Skive, så der var rigelig tid til en café latte fra 7-eleven.

Ja, det var en god dag

I Skive blev jeg hentet af Claus og Kia'en. Da vi var kommet til Nykøbing kørte vi først ind til en god slagter og købte lidt lækkert til frokost. Slagteren handler med specialøl fra Thisted Bryghus, blandt andet en Thagaard øl, som Claus syntes jeg skulle smage. Thagaard er Maja's familienavn og øllene er opkaldt efter hendes (vistnok) tipoldefar, men det er en helt anden historie, som jeg nok skal fortælle mere om her på bloggen, hvis det lykkes at få fat i øllene i Esbjerg.

Claus og Maja har lejet huset i Nykøbing med indbo og hele pivtøjet i nogle måneder, indtil de finder det helt rigtige at købe, så af hensyn til ejerne har jeg valgt ikke at lægge billeder fra huset på bloggen, men et billede af udsigten går vel an.

En udsigt man godt vil kunne vænne sig til. Længst i det fjerne ses Sallingsund broen

Efter vi havde spist en god frokost gik vi en dejlig tur med Ringo, - vi andre tog såmænd heller ikke skade af at røre os lidt. Det er mange år siden, jeg har været rundt i Nykøbing, så det var hyggeligt at gense nogle af stederne fra dengang.

Den smukke park i Nykøbing

Er der noget de kan i Nykøbing, så er det at nurse om den fine park. Den er virkelig velholdt og dejlig, der har Esbjerg Kommune noget at lære.

Et kig ned ad en af de små gader i Nykøbing

Efter en god kop kaffe og Maja's dejlige hjemmebagte appelsinkage, en masse hyggesnak og til sidst en lækker, lækker middag bestående af marineret culottesteg, nye kartofler, pandestegte gulerødder med hvidløg og en god salat, var det tid til at vende næsen hjemad igen. Det er altid en fornøjelse at besøge Claus og Maja, de er nogle meget gæstfrie og gode værter, det skal de altså have.

Toget mod Esbjerg
 
På hjemturen skulle jeg igen vente på et sydgående tog i Struer, denne gang heldigvis kun 20 minutter. Jeg "skød" lige toget, hvorefter jeg steg ombord og gjorde mig det bekvemt for de sidste par timers rejse til Esbjerg.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar